Załóż firmę w AIP WSISiZ!
5 Edycja Konkursu na Biznesplany
Andersen & Wagner Cyprus Ltd.
Cambridge Python
Obecnie znajdujesz się: Strona główna / AIPtech / Zacznij swój biznes / FAQ

FAQ

Dodane przez: Katarzyna Woźniak, niedziela, 15 marzec 2009

FAQ



1. Ile czasu zajmuje założenie firmy w AIP?

Zależy od firmy, generalnie trzeba najpierw wypełnić wniosek na stronie (www.inkubatory.pl; www.aiptech.pl), przyjść na spotkanie informacyjne wpłacić 200zł plus VAT opłaty za pierwszy miesiąc współpracy i podpisać umowę. Potem płacimy 200zł plus VAT miesięcznie, dodatkowo uiszczamy kwotę 50 zł za każdą kolejną osobę, która zakłada z nami firmę. Po okresie 1 tygodnia otrzymuje się subkonto w BRE Banku. Samo spotkanie informacyjne i podpisanie umowy zajmuje około godziny.



2. Jaki jest cel projektu Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości?

Celem głównym jest aktywizacja młodzieży do 30 roku życia do działania. Działania, które da wymierne wyniki w postaci założonej firmy.



3. Chciałbym otworzyć własną firmę wewnątrz Inkubatora, co muszę zrobić?

Wystarczy umówić się z nami na spotkanie. Namiary znajdziesz w zakładce Kontakt, a terminy dostępności dyrekcji w kalendarzu (AIP WSISiZ-Kalendarze-Dostępność dyrekcji).



4. Na stronie inkubatory.pl umieszczona jest informacja o konkursie na biznesplany, czy muszę w nim uczestniczyć?

NIE! Konkurs jest jedną z dróg dostania się do inkubatora. Umożliwia wygranie cennych nagród i poznanie wielu aktywnych osób z całej Polski. Jeżeli jednak masz pomysł i chcesz po prostu zacząć go realizować, zapraszamy na spotkanie. Jeżeli pomysł okaże się perspektywiczny, zaczniemy współpracę tak szybko jak to tylko możliwe.



5. Powinno się mieć BIZNES PLAN ?

Jeżeli takowy posiadasz, to bardzo dobrze, ale nie jest on konieczny. Wystarczy nam ogólny zarys działania, pomysł. Dobrze, gdyby był poparty wstępny wyliczeniami, np.: spodziewane przychody i miał ustaloną grupę odbiorców. To umożliwi nam wstępne oszacowanie Twojego biznesowego sukcesu i wskaże drogę rozwoju.



6. Czy muszę być studentem Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania (WSISIZ) ?

NIE! WSISiZ wspiera nasze działania, ale działać w inkubatorze może każda osoba, która nie ukończyła trzydziestu lat.



7. Z jakim kosztami powinienem się liczyć będąc w Inkubatorze?

W ramach prowadzenia firmy w AIP beneficjent uiszcza comiesięczną opłatę w wysokości 200 zł (+VAT) i dodatkowe 50zł (+VAT) za każdego współzałożyciela firmy. Istnieje również możliwość przelania opłaty bez VAT.



8. Czy to mi się opłaca?

Oczywiście! Startujesz ze swoim pomysłem bez żadnego ryzyka. Gdy zakładasz firmę tradycyjną drogą, oprócz pieniędzy potrzebnych na start firmy, potrzebujesz miesięcznie co najmniej 2-4 tysięcy złotych na chociażby czynsz za wynajęcie lokalu, opłatę za rachunki (telefon, fax, Internet, itd.) Do czasu podpisania pierwszych zleceń, pozyskania stałych klientów może minąć parę miesięcy. Jeżeli nie masz wystarczającej płynności finansowej, jest wielce prawdopodobne, że splajtujesz, zanim na dobre Twoja firma się rozkręci. U nas nie masz takiego problemu. Jedyny koszt jaki ponosisz za prowadzenie firmy w ramach AIP to 200 zł (+ewentualne dopłaty za współwłaścieli). Gdy uznasz, że udało Ci się wejść na rynek i rozkręcić swój biznes - możesz wyjść z Inkubatora bez ponoszenia żadnych konsekwencji.



9.Mogę wyjść z Inkubatora kiedy chcę?

TAK! Jeśli uznasz, że Twój pomysł na biznes się nie sprawdza, albo zechcesz działać samodzielnie, możesz wyjść z Inkubatora (zgłaszając wcześniej swoje zamiary dyrektorowi danego Inkubatora). Jeśli nie jesteś jeszcze pewien swojej decyzji, albo "chwilowo" nie możesz zajmować się prowadzeniem firmy, masz możliwość zawieszenia swojej działalności na maksymalnie 3 miesiące. W takiej sytuacji zamiast 200 zł, płacisz tylko 50 miesięcznie. Okres wypowiedzenia to 30 dni.



10. Po wyjściu z Inkubatora ponoszę jakieś opłaty na rzecz AIP?

Nie.



11. Czy muszę zarejestrować własną działalność gospodarczą?

Nie, aczkolwiek posiadamy ofertę dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą i chcących rozwijać swoją już istniejącą firmę.



12.Kto finansuje działalność AIP?

Jeżeli chodzi o środki finansowe to źródeł jest kilka: Fundacja, Sponsorzy, Dotacje, środki własne Inkubatora. Inkubator jest umeblowany i wyposażony w sprzęt komputerowy i cały czas jest doposażany.



13. Mam już zarejestrowaną działalność gospodarczą, jak możecie mi pomóc?

Jesteśmy otwarci na wszelką współpracę, ale przychodząc na rozmowę musisz wiedzieć, czego chcesz, co oferujesz i czego oczekujesz. Współpraca ma sens tylko wtedy, kiedy obie strony odnoszą z niej korzyści.



14. Jakiego rodzaju pomysłów oczekujecie?

Jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły. Na rynku jest wiele nisz do zagospodarowania.
Nasze zainteresowanie budzą szczególnie firmy, które będą wykorzystywać / oferować nowatorskie rozwiązania. Ale nie jest to żadną regułą. Zapraszamy wszystkich, którzy mają pomysł i są zdeterminowani by go zrealizować.



15.A co z pomysłami kapitałochłonnymi?

Przynajmniej na początku działalności nastawiamy się na sektor usług i projekty małokapitałochłonne. Współpracujemy jednak ze zrzeszeniami przedsiębiorców, posiadającymi duże nadwyżki kapitału i skłonnymi zainwestować je w mniej lub bardziej ryzykowne przedsięwzięcia. Górny pułap takich inwestycji nie może wynieść więcej niż 500 000zł. Przedsiębiorcy nie pożyczają pieniędzy (od tego są banki). Możliwa jest tylko współpraca na zasadzie Venture Capital. Wymagany jest profesjonalny biznes plan. Jeżeli uznamy, że Wasz projekt warty jest uwagi inwestorów, przedstawiamy go im.



16. W ramach mojego pomysłu, chciałem sprzedawać usługi/towary w innych miastach. Jak Inkubator może mi w tym pomóc?

Obecnie działa w Polsce 34 Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Mieszczą się one przy największych ośrodkach akademickich. Dzięki stałej współpracy (działamy pod jednym szyldem) możliwe jest prowadzenie swoich usług jednocześnie w wielu miastach.



17. Czy i jak AIP promuje swoje firmy?

Firmy korzystają również z promocji na stronie www.inkubatory.pl oraz www.aiptech.pl
Firmy mogą również wykorzystywać logo Inkubatorów, mogą je umieszczać na swoich stronach itp.
Ponadto nasz inkubator ma swój dział PR i Marketingu, dzięki któremu prowadzi promocję firm w radio, na targach, w czasie szkoleń, pisząc artykuły do prasy itp. Bardzo ważna jest tu współpraca pomiędzy beneficjentami a AIP – udostępnienie materiałów z informacjami o firmie.



18. Czy telefon służbowy i opłaty za niego można wliczać w koszta prowadzenia działalności?

Można wrzucać karty typu pre-paid lub korzystając z oferty Orange sporządzonej na potrzeby Inkubatorów można odliczać wszystkie koszty związane z telefonem w ramach tej oferty. Co istotne, oferta pozawala na darmowe rozmowy z Dyrektorem Inkubatora oraz z innymi beneficjentami korzystającymi z oferty.



19 W jakiej formie beneficjent może rozliczać się z klientem?

Może to robić wystawiając faktury lub wykorzystując kasę fiskalną.